Direktlänk till inlägg 22 november 2017

Snökaos - åtminstone nästan

Av Viveka Ramstedt - 22 november 2017 13:58

Det kom ett par decimeter nysnö i natt, ovanpå den vi fick för tre dagar sedan.

Det är tung, blöt nysnö, av den sort som knäcker grenar och ibland hela träd.


På hundrundan i skogen några kilometer hemifrån går vi genom valv av dubbelvikta träd, som böjts ner så djupt att trädkronorna nuddar marken på andra sidan vägen. En del av dem har knäckts av vikten, så vi får kliva över stammarna.

Det är redan plusgrader igen, och hundarna får stora snöklumpar på tassarna, men det verkar inte bekymra dem särskit mycket. De älskar att leka i djup snö, och far omkring som tokiga.


Som tur är har vi lite fördelaktigare mikroklimat hemma, så skadorna på trädgården och woodlandet verkar inte så stora.


För fem dagar sedan hade jag blommande näckrosor, nu är det is och tjock snö på dammen. I morgon ska det bli 7o varmt, enligt väderleksrapporten. Klimatet är verkligen totalt ur led numera.

Det är nog bara Trumpen i USA som fortfarande inte tror på Global Warming.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Viveka Ramstedt - 15 december 2023 10:15

Av Viveka Ramstedt - 29 november 2023 10:03

Jag har lyckars förlora min armbandsklocka ute i snön på morgonpromenaden med hunden, och så här i efterhand har jag svårt att fatta hur det kan ha gått till. Varför jag plötsligt skulle ha haft behov att skala av mig vantarna för att titta på klocka...

Av Viveka Ramstedt - 1 december 2021 16:34

Jag är fortfarande utan bil, och eftersom det är jobbigt att ta bussen till och från affären skjuter jag besöken framför mig så länge som möjligt. Det avgörande är när filmjölken tar slut, vilket händer var nionde dag, och på måndagen, (15.11), var d...

Av Viveka Ramstedt - 15 november 2021 17:21

Det har blivit lite si och så med bloggrapporterna på sistone – det ser ut som jag har tappat bort ett par veckor helt och hållet, och de senaste bloggarna är dessutom feldaterade. Inte för att det spelar så stor roll – det händer inte så...

Av Viveka Ramstedt - 8 november 2021 08:04

Minns i november, den ljuva september, den tid då äpplet faller moget. Grå är november men ljus är september, för den som bara väntar troget. Mörk är december men ljuv är september, då livet är öppet och redoboget. Dofter vi anar och vinden oss manar...

Presentation


Trädgård och hundar upptar en stor del av mitt liv.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<<
November 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards