Direktlänk till inlägg 24 november 2017

Black Friday - bläh!

Av Viveka Ramstedt - 24 november 2017 09:10

På morgonrundan med hunden plingar det till i mobilen. Det är Comviq, som tycker jag ska passa på att köpa en ny mobil nu när det är Black Friday.


Jag hatar spam, både i telefonen och på datorn. Varje morgon börjar jag med att klicka bort dagens skörd av skräpmejl. Oftast är det från olika spelbolag - hur många finns det egentligen? Varje gång blockerar jag både avsändaren och deras domän, men det kommer hela tiden nya.


Skräpmejl är ett elände. Jag följer en del nyhetssajter, och tydligen generar allihop skräpmejl. Twitter är värst. Jag gick med i det för många år sedan, då idén var ny, men numera har det gått totalt överstyr. Hur går man ur Twitter?


Tack och lov för NIX, men inte ens det håller telefonen helt ren från telefonförsäljare. Tydligen är det fritt fram att ringa om man har någon sorts affärsrelation till firman.


Direktreklam är förstås inte något helt nytt. Redan när jag gick på Chalmers, för fler år sedan än jag vill tänka på, fanns det dörrförsäljare. Oftast sålde de böcker. En av mina kompisar lärde mig det perfekta svaret: "Nej tack, jag har redan en bok!"- och så pang, igen med dörren.

Men numera tar sig försäljarna in i ens hem via brevlådan, telefonen och datorn.


Jag hatar över huvud taget all reklam nu för tiden. Jag hatar att man inte ens kan öppna en dagstidning, utan att mer än halva sidan upptas av annonser. Tredjesidan är numera alltid en helsidesannons.

Läser man tidningen på webben, som jag gör, är det ännu värre. Då börjar annonserna plötsligt prata och visa små filmsnuttar, trots att man bläddrat förbi dem för länge sedan. Gud förbjude att man skulle räka klicka på en av dem av misstag, när man scrollar förbi, Då hamnar man väl på deras kundlista. Fast redan nu vet ju Google och Amazon allt om ens webvanor. Annonserna som kommer upp på skärmen är anpassade efter ens preferenser. Jag hatar det också.


Jag tycker också illa om hur kommersiella krafter lyckas få svenskarna att adoptera den ena amerikanska traditionen efter den andra, bara för att affärerna ska kunna lura av oss lite extra pengar. Först var det Halloween, och nu Black Friday. Härnäst blir det väl Thanksgiving också.


Jag har alltid tyckt illa om att gå i affärer, och ännu sämre tycker jag om folksamlingar. De mesta av mina kläder köper jag numera på nätet, från en postorderfirma i Halland som säljer jaktkläder. Det innebär visserligen att man får finna sig i att få deras katalog hemskickat ett antal gånger om året, men den kan åtminstone gå direkt i brasan.


Men mest av allt hatar jag rea.

Vilda hästar skulle inte kunna få mig att åka in till Alingsås idag, när det är Black Friday.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Viveka Ramstedt - 15 december 2023 10:15

Av Viveka Ramstedt - 29 november 2023 10:03

Jag har lyckars förlora min armbandsklocka ute i snön på morgonpromenaden med hunden, och så här i efterhand har jag svårt att fatta hur det kan ha gått till. Varför jag plötsligt skulle ha haft behov att skala av mig vantarna för att titta på klocka...

Av Viveka Ramstedt - 1 december 2021 16:34

Jag är fortfarande utan bil, och eftersom det är jobbigt att ta bussen till och från affären skjuter jag besöken framför mig så länge som möjligt. Det avgörande är när filmjölken tar slut, vilket händer var nionde dag, och på måndagen, (15.11), var d...

Av Viveka Ramstedt - 15 november 2021 17:21

Det har blivit lite si och så med bloggrapporterna på sistone – det ser ut som jag har tappat bort ett par veckor helt och hållet, och de senaste bloggarna är dessutom feldaterade. Inte för att det spelar så stor roll – det händer inte så...

Av Viveka Ramstedt - 8 november 2021 08:04

Minns i november, den ljuva september, den tid då äpplet faller moget. Grå är november men ljus är september, för den som bara väntar troget. Mörk är december men ljuv är september, då livet är öppet och redoboget. Dofter vi anar och vinden oss manar...

Presentation


Trädgård och hundar upptar en stor del av mitt liv.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<<
November 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards