Direktlänk till inlägg 30 november 2017

Idag kommer städhjälpen

Av Viveka Ramstedt - 30 november 2017 17:01

Städhjälpen heter Linnea, och är en jättetrevlig tjej.

Min hund absolut älskar henne. Hon börjar pipa av lycka så fort hon skymtar henne borta på vägen, och när Linnea väl kommer inom dörren, slår Nelly nästan knut på sig själv för att välkomna henne.

 

Egentligen är det lite lustigt att Nelly är så förtjust i Linnea, för de träffas bara två minuter varannan torsdag, när Linnea är på väg in i huset för att städa, och Nelly och jag på väg ut för vår dagliga promenad. Förmodligen beror det på att Linnea själv har hund, och vet precis var hon ska klia hennne för att det ska kännas skönt.

Hon bistår mig också efter bästa förmåga med att påminna Nelly om att väluppfostrade hunder hälsar med alla fyra tassarna på golvet. (Nelly, som är sex år gammal, vet förstås detta vid det här laget, men hon glömmer lätt bort det, när hon blir exalterad).

 

Eftersom jag är pensionär, och därmed har gott om tid, kan man ju tycka att jag borde kunna städa mitt hus själv. Men jag har aldrig gillat att städa, jag jobbar hellre ute i trädgården, och i och med RUT-avdraget blir ju kostnaden rimlig. Så därför går jag hellre en extra lång promenad med Nelly, under de två timmar som Linnea sanerar mitt hus.

 

Det händer att vi möter Linnea i dörren, när vi kommer hem, och jag undrar ibland vad hon egentligen tänker, när hon får se min då oftast genomlortiga hund. Nelly är nämligen en Welsh Springer Spaniel, och som alla spaniels äskar hon att bada. Hon är inte heller särskilt noga med kvaliteten på badvattnet, ju lerigare och dyigare, desto trevligare, tycker Nelly.

 

Jag minns en gång då hon hade hittat en osedvanligt djup dypöl att rulla sig i, och var absolut kolsvart från nos till svans. Jag skämdes faktiskt, när jag tittade in i den lokala hundshoppen på hemvägen. Men långt ifrån att förfasa sig, utbrast affärsägaren glatt; "Precis så ska en spaniel se ut när den har varit i skogen. Då ser man att den har haft roligt"! Man får nog vara övertygad hundälskare, för att reagera på det sättet...

 

Jag tror dock inte att Linnea är lika förtjust över Nellys lortiga tassar på hennes nystädade golv

Men hon undviker taktfullt att nämna färgen på tassarna, och hittar ett någorlunda rent ställe att klia på, innan hon drar iväg till nästa ställe att städa - förhoppningsvis hundfritt.

 

Linnea är verkligen en jättetrevlig tjej.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Viveka Ramstedt - 15 december 2023 10:15

Av Viveka Ramstedt - 29 november 2023 10:03

Jag har lyckars förlora min armbandsklocka ute i snön på morgonpromenaden med hunden, och så här i efterhand har jag svårt att fatta hur det kan ha gått till. Varför jag plötsligt skulle ha haft behov att skala av mig vantarna för att titta på klocka...

Av Viveka Ramstedt - 1 december 2021 16:34

Jag är fortfarande utan bil, och eftersom det är jobbigt att ta bussen till och från affären skjuter jag besöken framför mig så länge som möjligt. Det avgörande är när filmjölken tar slut, vilket händer var nionde dag, och på måndagen, (15.11), var d...

Av Viveka Ramstedt - 15 november 2021 17:21

Det har blivit lite si och så med bloggrapporterna på sistone – det ser ut som jag har tappat bort ett par veckor helt och hållet, och de senaste bloggarna är dessutom feldaterade. Inte för att det spelar så stor roll – det händer inte så...

Av Viveka Ramstedt - 8 november 2021 08:04

Minns i november, den ljuva september, den tid då äpplet faller moget. Grå är november men ljus är september, för den som bara väntar troget. Mörk är december men ljuv är september, då livet är öppet och redoboget. Dofter vi anar och vinden oss manar...

Presentation


Trädgård och hundar upptar en stor del av mitt liv.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<<
November 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards