Alla inlägg den 4 december 2017

Av Viveka Ramstedt - 4 december 2017 16:24

 

Idag är det 4 minusgrader, så löven har frusit fast i marken och det går inte att jobba ute, men igår fick jag riktigt mycket gjort.

Just nu håller jag på att räfsa igenom den övre ängen, där det också finns en damm, fast mycker mindre än den stora näckrosdammen. Det är nästan fyrtio år sedan jag gjorde den stora dammrensningen, men igår passade jag på att göra en smärre rensning i den lilla dammen däruppe, samtidigt som jag tog hand om ängsmarken runtomkring.


Grunda vattenpartier har en tendens att växa igen med bladvass och vattenhyacint. Så i somras vadade min heroiska systerson Niklas ut i dyn där, och drog upp det mesta av skräpvegetationen, och nu avslutade jag jobbet med att fiska upp så mycket som möjligt av nedfallna löv och andnate.

Det går faktiskt att räfsa under vatten också, tro det eller ej.


Sommartid är hela stenröset vid dammen dolt av strutbräken, som lyckats slå rot i mellanrummen, men så här års är ser det lite kalt ut runt den. Annars är det något väldigt tilltalande med åsynen av en nyräfsad gräsyta.


Lika tilltalande - åtminstone för trädgårdsmänniskor - är åsynen av en välfylld lövkompost.
Där de flesta människor bara ser döda, bruna löv, ser vi trädgårdsmänniskor den feta svarta matjord, som löven kommer att ha förvandlats till om några år.


Största problemet så här års är att det är så lite dagsljus, så tiden man kan jobba ute blir väldigt begränsad. Solen går ner redan kring fyratiden, så jag gick eftermiddagspromenaden med hunden i skenet av supermånen, som hängde vid horisonten och såg jättelik ut. På kvällsrundan några timmar senare, verkade den betydligt mindre, precis som det stått i tidningen att den skulle. 

 

 

 

 

Presentation


Trädgård och hundar upptar en stor del av mitt liv.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards