Alla inlägg den 12 december 2017

Av Viveka Ramstedt - 12 december 2017 15:53

En av höjdpunkterna i Trädgårdsamatörernas verksamhet är den årliga Frölistan, med insamlade fröer från ett stort antal medlemsträdgårdar. Listan innehåller utförliga namn på ett stort antal växter. (Bara latinska namn förstås). Men STA har också en bildsida på instagram, där man kan hitta bilder på många av plantorna i frölistan, och så kan man ju botanisera vidare på nätet.

 

Frölistan är oftast kring tjugo sidor lång; i år är det 1952 olika sorter. Den brukar publiceras i medlemstidningen i december, som en tidig julklapp, och beställningarna och betalningen ska vara inne senast 15 januari. Varje medlem kan beställa 20 olika frösorter, för en rimlig penning. Om man är frödonator, har man rätt till fler. Det finns också möjligheter att beställa fler fröer från restlistorna, efter att de första fördelningarna har gjorts.

 

Hela verksamheten med fröhanteringen är ideell, både de som samlar in och donerar frön, och den lilla grupp som lägger ner ett enormt jobb på att sortera fröerna, dela upp dem i lämpliga portioner, sätta ihop listan, ta emot beställningar och skicka ut dem i små vita kuvert.


Många Trädgårdsamatörer tar fram sina egna korsningar, genom att systematiskt handpollinera utvalda exemplar av de arter som intresserar dem. En del av dessa, ibland långtgående förädlingsprojekt finns med i listan. Men de flesta fröerna är förstås inte handpollinerade, så man kan inte vara säker på om de är sortäkta. Listan erbjuder ändå en otrolig genbank, och man kan hitta enormt mycket intressant där.

 

Det är lite av Lillejulafton, när Frölistan kommer, i mitten av december. Förr om åren brukade jag alltid beställa fulla antalet portioner, för att sedan tillbringa våren med att skola och plantera om, tills växthuset var fullt av småkrukor. Numera är jag latare, och de senaste åren har jag mest beställt sådant som jag kan strö ut direkt i mitt woodland, för att berika ängsytor och vägkanter.

 

Men det är fortfarande lika spännande att läsa igenom listan. Ibland tillräckligt spännande för att jag ska plocka fram fröboxarna igen. Numera hamnar de dock i fönsterkarmen istället för växthuset. Mina dagar med massådd är förbi.

Men i år tänker jag göra en full beställning från frölistan igen.

Presentation


Trädgård och hundar upptar en stor del av mitt liv.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards