Direktlänk till inlägg 26 december 2017

Woodland-historik del 23, 2013-2015; Portalerna och spaljén på ön

Av Viveka Ramstedt - 26 december 2017 22:02


 

Norra Portalen 2015

 

De tre entréportalerna till parken kom till åren 2013-2015, en per år. De är designade och konstruerade av Annas man Peter, som är skicklig med stål, och har en egen firma för trädgårdsprodukter, Lookia. Portalerna är gjorda i cortenstål, som ger den roströda patinan redan från start.

 

Den första som byggdes, våren 2013, var den norra, och den är också den som har flest olika sorters klängväxter. Eftersom det här var ett nytt element i parken, gick jag lite till överdrift med planteringen, och portalen pryds nu bl.a av doftkaprifol, humle, vildvin, murgröna, tagglöst björnbär och Clematis vitalba 'Summersnow', som alla kämpar om utrymmet och uppmärksamheten. Det har blivit riktigt fint, med de olika färgerna och bladformerna. Men i år hade klättrarna vuxit så våldsamt att de nästan blockerade själva ingången, så nästa år får jag nog beskära rätt ordentligt.

 

                                                            

Humle och björnbär   2015                             Östra Portalen  2015                                    Västra Portalen 2015


Portal nummer två, i öster mot Niklas och Katrins hus kom till 2014, och har fått en gammaldags klängros på var sida,Venusta Pendula och Stanwell Perpetual. Vi försöker ochså få in en clematis Summersnow, men av någon anledning tjurar den lite hittills. Rosorna växer dock bra. Båda är vitrosa, småbladiga och småblommiga. I år, 2017, var det första gången som rankorna täckte hela portalen, och de blommade också ovanligt rikligt.

 

 

Östra Portalen, med rosorna i blom 2017

 

Den västra, portal nummer tre, vid rönnsumakhäcken mot Ferievägen, byggdes 2015, och har fått en plantering av Staketdruva på sydsidan och klängrosen Polstjärnan på nordsidan. År 2017 satte jag dit ytterligare en ros på sydsidan, en Stanwell Perpetual, även den vit och småblommig. 

 

Peter byggde också den åttkantiga stödställningen för rosorna på ön, i liknande design som portalerna. De gamla buskrosorna där hade växt sig jättestora, och behövde någon form av stöd för att inte rasa in över sittytan eller ut över dammen, så ställningen gjorde stor nytta. Men även här behövs det en ordentlig beskärning, som är planerad nu till vintern.

 

 

Ön med spaljéställning för buskrosorna2014

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Viveka Ramstedt - 15 december 2023 10:15

Av Viveka Ramstedt - 29 november 2023 10:03

Jag har lyckars förlora min armbandsklocka ute i snön på morgonpromenaden med hunden, och så här i efterhand har jag svårt att fatta hur det kan ha gått till. Varför jag plötsligt skulle ha haft behov att skala av mig vantarna för att titta på klocka...

Av Viveka Ramstedt - 1 december 2021 16:34

Jag är fortfarande utan bil, och eftersom det är jobbigt att ta bussen till och från affären skjuter jag besöken framför mig så länge som möjligt. Det avgörande är när filmjölken tar slut, vilket händer var nionde dag, och på måndagen, (15.11), var d...

Av Viveka Ramstedt - 15 november 2021 17:21

Det har blivit lite si och så med bloggrapporterna på sistone – det ser ut som jag har tappat bort ett par veckor helt och hållet, och de senaste bloggarna är dessutom feldaterade. Inte för att det spelar så stor roll – det händer inte så...

Av Viveka Ramstedt - 8 november 2021 08:04

Minns i november, den ljuva september, den tid då äpplet faller moget. Grå är november men ljus är september, för den som bara väntar troget. Mörk är december men ljuv är september, då livet är öppet och redoboget. Dofter vi anar och vinden oss manar...

Presentation


Trädgård och hundar upptar en stor del av mitt liv.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards