Direktlänk till inlägg 27 december 2017

Woodland-historik del 24, 2015-2016; Skyltarna

Av Viveka Ramstedt - 27 december 2017 20:30

Skyltarna vid de tre entréerna kom till under 2016, efter att jag insett att det krävdes någon sorts upplysning om parkens status, i och med att det blivit så många nya hus i närområdet.


Tidigare har jag faktiskt funderat till och ifrån på att inhägna hela området, fast egentligen mest för att hålla hunden inne och rådjuren ute. Men slutligen bestämde jag mig definitivt för att låta bli. Dels skulle det bli väldigt fult, och dels verkar staket så ogästvänligt, även om jag naturligtvis tänkt ha grindar. Under årens lopp har jag också lärt mig vad rådjuren gillar och inte gillar att äta, och anpassat sortimentet därefter. För övrigt är rådjuren ett mindre problem numera; de stora flockarna på ett dussin djur, som brukade dra runt på åttiotalet, är definitivt borta.


Förbipasserande har alltid brukat be om att få komma in och titta på näckrosorna, och jag har alltid sagt att det går bra. Att folk promenerar runt i parken och tittar på växtligheten tycker jag definitivt bara är trevligt. Men jag vill ju samtidigt inte att parken ska uppfattas som någon sorts allmän yta, där man kan gå in och sparka boll eller ha picknick på ön lite hur som helst.


Lite extra fundersam blev jag också, när jag upptäckte att bilder på bågbron och dammen redovisades som en "tillgång i området" i prospektet, när tomten bredvid min skulle säljas. Senare fick jag också höra, att ännu en mäklare hade använt dammparken som ett försäljningsargument gentemot en spekulant på en av de sista tomterna.

Citat; "Det gör ingenting att tomten är väl liten, det finns ju en stor allmän park alldeles intill, som ni kan utnyttja".


Hur som helst behövdes det förmodligen någon form av upplysning, och jag tyckte det var bäst att tydligt tala om vad som gällde. Så under 2016 skaffade jag tre små skyltar till de tre entréportalerna med texten;

"Denna park ägs och sköts privat. Promenera gärna genom området, men håll er till stigarna och låt blommorna stå kvar! Även de vilda är planterade."

(Formuleringen kom faktiskt från far, han hade också funderingar på skyltar på sextiotalet).


Året efter blev det även en temporär skylt inne vid dammen kring midsommar:

"Gå inte ut på bron! Häckande and"


Detta efter att några besökare hade stört den ruvande andhonan ute på ön, så att hon lämnade boet. Äggskalen återfanns på stranden dagen efter, kråkorna hade väl tagit dem. (Andparet häckade dock om, så det blev en ändå en kull ungar senare).


Om det nu beror på skyltarna, eller på att dagens barn är mera väluppfostrade än vi själva var som ungar, så har det inte varit några som helst problem därefter. Tvärtom blev jag själv tillrättavisad av ett 5-årigt grannbarn, när jag plockade mina björnbär på Norra Portalen i höstas.


"Du får inte plocka bären", sa han allvarligt. "Det står på skylten där!"


Jag försökte förklara för honom att bären faktiskt var mina egna, men jag tror inte att grabben litade riktigt på mig.

 

(Skyltarna kommer från en webfirma, som heter Skyltmax. Man får själv betämma text och utformning)  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Viveka Ramstedt - 15 december 2023 10:15

Av Viveka Ramstedt - 29 november 2023 10:03

Jag har lyckars förlora min armbandsklocka ute i snön på morgonpromenaden med hunden, och så här i efterhand har jag svårt att fatta hur det kan ha gått till. Varför jag plötsligt skulle ha haft behov att skala av mig vantarna för att titta på klocka...

Av Viveka Ramstedt - 1 december 2021 16:34

Jag är fortfarande utan bil, och eftersom det är jobbigt att ta bussen till och från affären skjuter jag besöken framför mig så länge som möjligt. Det avgörande är när filmjölken tar slut, vilket händer var nionde dag, och på måndagen, (15.11), var d...

Av Viveka Ramstedt - 15 november 2021 17:21

Det har blivit lite si och så med bloggrapporterna på sistone – det ser ut som jag har tappat bort ett par veckor helt och hållet, och de senaste bloggarna är dessutom feldaterade. Inte för att det spelar så stor roll – det händer inte så...

Av Viveka Ramstedt - 8 november 2021 08:04

Minns i november, den ljuva september, den tid då äpplet faller moget. Grå är november men ljus är september, för den som bara väntar troget. Mörk är december men ljuv är september, då livet är öppet och redoboget. Dofter vi anar och vinden oss manar...

Presentation


Trädgård och hundar upptar en stor del av mitt liv.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards