Alla inlägg den 14 maj 2018

Av Viveka Ramstedt - 14 maj 2018 22:31

 

 

Titelraden kommer från Evert Taubes "Vals på Ängön", som utspelar sig precis vid den här tiden på året, så det är mycket som passar in. Dock inser man att det är skillnad på floran i Stockholms skärgård och här. En annan Taube-klassiker, Sjösalavals, radar upp blommorna som redan slagit ut på ängen; "gullviva, mandelblom, kattfot och blå viol". Både mandelblom och kattfot, har jag försökt få in på min ängsmark i flera år, utan att lyckas. Antagligen är det antingen för skuggigt eller för högt PH-värde här.


Gullvivor har jag däremot gott om, och de är ju egentligen vackrare än de tidigare lundvivorna, som det annars finns betydligt fler av överallt. Blommar gör också kabbeleka, kungsängslilja och pingstliljor, och den högvuxna jätteramsen, som är mer annorlunda än vacker. Den är från fars tid, och har spridit sig lite väl mycket nu för tiden.


Mattorna av rosa corydalis och ramslök är i full gång. Katrin kokade soppa på ramslöksblad redan för två veckor sedan, men nu först börjar de vita blommorna slå ut. Senare vissnar både corydalis och ramslök ner och försvinner, så de kan inte räknas till de riktiga marktäckarna, men just nu dominerar de på många ställen. Ramslöken har spritt sig över stora delar av woodlandet, och det är svårt att tro att alltihop härstammar från tre lökar, som jag stal vid en vägkant mellan Gränna och Linköping för mer än tjugo år sedan.


Strutbräken är också något av en karaktärsväxt i mitt woodland, och de är som trevligast att titta på just nu, när de håller på att veckla ut skotten. Senare på säsongen blir det nästan för mycket av dem, de växer i stora bestånd utmed alla strandkanter, och är på väg att ta över delar av ängsmarken också.

Det är mycket som är vackrast just i starten. Många av de exotiska buskarna, till exempel Katsura, Stewartia, Viburnum och japanska lönnar, har bladskott i rött eller brunt. Den första skira grönskan i trädkronorna är också extra läcker. Senare, när ekarna slagit ut, förvandlas bladmassan mest till en enhetlig grön spenat, och de låga vårblommorna försvinner i det allt högre gräset.


För tillfället håller jag på att djupgräva jorden i entrélandet för att bli av med allt rotogräs innan nyplanteringen. Jag försöker spara så mycket som möjligt av olika sorters smålökar och rosa corydalis, som täcker stora delar av ytan just nu, genom att gräva upp stora tuvor av dem och placera i krukor tills vidare. De tunna stänglarna på corydalisen är ömtåliga, och blommorna vissnar ner nästan omedelbart, när de blir störda, men kvar i krukorna blir de små runda rotknölarna, ungefär så stora som hasselnötter. Lökarna är tåligare, och blommar färdigt i krukorna. Det är bara att stoppa ner alltihop i jorden igen, när nyplanteringen väl är klar.


Fortfarande hittar jag massor av rötter från kers och nässlor i jorden, när jag gräver igenom den, och värre lär det bli, när jag ska ta mig an den inre delen närmast verandan, som är fullständigt igenväxt av fjälltolta. Men jag verkar ha lyckats utrota fjälltoltan på alla ställen där de tidigare växte i mitt woodland, så det ska nog gå att få bukt med den här också, även om det kommer att ta hela sommaren i olika etapper.


Italienresenärerna kom tillbaka på måndagen, och Lennart P. hjälpte mig att rulla undan den största stenen i stödmuren, innan han och Boel försvann ner till Belganet. I gengäld dök nästan hela den yngre generationen av Wellfeltare upp över Kristi Himmelsfärdshelgen, så på lördagen fick jag hjälp av Niklas och Lennart H. med att rulla tillbaka den igen. Det blev nödvändigt att riva hela stödmuren och bygga upp den igen i samma sträckning, för att bli av med rotogräset. Mycket riktigt hittade jag stora härvor av vita rötter under och mellan stenarna, så det var tur att jag gjorde jobbet ordentligt. Det här har varit ett segdraget arbete, men nu börjar jag äntligen se slutet på det.


                               

Jätterams                                     Ramslök                                      Kungsängslilja

 

 

Presentation


Trädgård och hundar upptar en stor del av mitt liv.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards