Direktlänk till inlägg 28 maj 2018

Veckodagbok 21, 21.5-27.5; Värmen och torkan börjar bli oroväckande

Av Viveka Ramstedt - 28 maj 2018 16:39

 

 

Vädret är naturligtvis fantastiskt i och för sig; sol och värme och till och med hyfsad temperatur på badvattnet i sjön. Det är bara det att det råkar vara fel tid på året; det känns mera som midsommar än slutet på maj. Redan blommar gullregnen, åtminstone några av dem; (det ser ut som om ungefär hälften hoppar över blomningen helt i år, vilket är ovanligt). Slån, hagtorn, häggmispel, fläder och schersmin är också på gång, och de första rosorna har slagit ut, mest vresrosor. I markskiktet har olika sorters nävor börjat blomma, t.o.m den högvuxna sorten, som faktiskt heter Midsommarblomster. I övrigt är det liljekonvalj, förgätmigej, Bluebells, rödblära, gökblomster och körvel som dominerar, och mitt lilla kvarvarande bestånd av japanska primulor blommar vackert vid damminloppet. Japanerna, med sina många olika färgkombinationer, är dekorativa, men behöver uppenbarligen förnyas med frösådd, åtminstone vart femte år. (Lyckligtvis är de lättförökade, de brukar t.o.m fröså sig själva i dammfåran och i gruset på stigarna om de får chansen. Men fröplantorna måste förstås grävas upp och planteras om på något ställe med mera jord, för att kunna växa till full storlek, och jag har slarvat med det under några år).

 

Det är dock lite svårt att glädja sig åt blomprakten, för tidpunkten känns helt fel, om det nu är "Global Warming" eller bara ett ovanligt envetet högtryck över just Sverige. Allting blommar alldeles för för tidigt och blommar ut alldeles för snabbt, och ängsgräset är redan halvmeterhögt. Båda de bifogade bilderna är från ett tidigare år, och datumet på båda var 22 juni, d.v.s nästan en månad senare. Till och med maskrosorna verkar ha gått i frö allihop, vid det här laget, så det var tur att jag höll undan blommorna inne på området.

 

Mitt i veckan gick min varmvattenberedare sönder, vilket ju aldrig är kul, men i alla fall inte lika illa som när vattnet frös, för bara tre månader sedan. Jag trodde först att det var ett elfel, och ringde elektrikern Stefan, som konstaterade att det visserligen var värme elementet som hade bränt sönder, men att eftersom beredaren var 45 år gammal var det inte vettigt att byta ut det. Så på fredagen ringde jag Bosse på Värmebolaget, som var lite svår att få telefonkontakt med som vanligt, men som omedelbart ställde upp, när han insåg att det var kris. Han hade fullt upp att göra med ett annat jobb, men "Det är klart att jag måste hjälpa dig först!" sa han.

 

Det är något ganska härligt med hantverkare som man har känt i nästan hela sitt liv, och också lite kul med en apparat, som faktiskt har hållit i 45 år. Numera får man vara nöjd om de varar i 10 år. Det var Bosses pappa, Sven-Olof, som gjorde den ursprungliga VA-installationen både i mors och fars och mitt eget hus, och båda var delaktiga i arbetena med bäcken och vattenpumpen till den. Bosse och Stefan har gjort VA- och elinstallationerna i båda de nya familjehusen också. Nu lovade de att fixa det hela senast till på onsdag, vilket var en stor lättnad.

 

Det har varit torrt och soligt länge redan, och enligt väderleksrapporten ska det tydligen fortsätta så under den kommande veckan också. Så jag började stödvattna på flera utsatta ställen redan i början av veckan, och på en del ställen körde jag med kraftigare punktbevattning, t.ex på de nya rosorna och de uppkrukade små rhododendronplantorna från Glendoick. Småplantorna ska dock snart få flytta till entrélandet temporärt, i avvaktan på att jag ska få de permanenta nya växtplatserna klara. Det är där jag fortfarande sliter i värmen, för att göra klart för planteringen.

 

Men så länge det här torra och soliga vädret fortsätter, är det inte läge att flytta några plantor. Det är över huvud taget snudd på kris redan, och blir det inte regn snart kommer mycket att förstöras i hela trakten. Så nu, i slutet av veckan, vattnar jag i stort sett hela dagarna och flyttar runt vattenspridaren var tredje timme. Dessutom har jag fått fylla på dammen, eftersom vattenståndet var oroväckande lågt. Ända sedan den nya vägen kom till för åtta år sedan, har dammen börjat förlora vatten i norrhörnet, eftersom man vid vägbygget sprängde bort en strategiskt placerad bergsrygg, som tidigare höll vattnet och hela den stora lerfickan på plats.

 

Jag har också vattnat en del i sluttningen på de båda familjetomterna, eftersom sommarhusen står tomma för närvarande. Men med 7000 kvadratmeter att ta hand om, och delvis tunt jordtäcke är det en praktiskt taget omöjlig uppgift att hålla koll på allt, så jag börjar känna mig stressad...

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Viveka Ramstedt - 15 december 2023 10:15

Av Viveka Ramstedt - 29 november 2023 10:03

Jag har lyckars förlora min armbandsklocka ute i snön på morgonpromenaden med hunden, och så här i efterhand har jag svårt att fatta hur det kan ha gått till. Varför jag plötsligt skulle ha haft behov att skala av mig vantarna för att titta på klocka...

Av Viveka Ramstedt - 1 december 2021 16:34

Jag är fortfarande utan bil, och eftersom det är jobbigt att ta bussen till och från affären skjuter jag besöken framför mig så länge som möjligt. Det avgörande är när filmjölken tar slut, vilket händer var nionde dag, och på måndagen, (15.11), var d...

Av Viveka Ramstedt - 15 november 2021 17:21

Det har blivit lite si och så med bloggrapporterna på sistone – det ser ut som jag har tappat bort ett par veckor helt och hållet, och de senaste bloggarna är dessutom feldaterade. Inte för att det spelar så stor roll – det händer inte så...

Av Viveka Ramstedt - 8 november 2021 08:04

Minns i november, den ljuva september, den tid då äpplet faller moget. Grå är november men ljus är september, för den som bara väntar troget. Mörk är december men ljuv är september, då livet är öppet och redoboget. Dofter vi anar och vinden oss manar...

Presentation


Trädgård och hundar upptar en stor del av mitt liv.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards