Direktlänk till inlägg 25 maj 2020

Vecka 20 18.5–24.5; Varför har jag slutat att läsa böcker?

Av Viveka Ramstedt - 25 maj 2020 18:35

Jag har alltid gillat att läsa. Förr i tiden läste jag väldigt mycket böcker, mest romaner och deckare, men också djur- och trädgårdsböcker och jag brukade bära hem kassar fulla från biblioteket ett par gånger i månaden. Jag har också ett ganska stort eget bibliotek, och har naturligtvis läst alla böckerna i det. Ibland flera gånger, med böcker som jag gillar. Jag har faktiskt alltid hellre läst om en riktigt bra bok, än provar någon ny, som jag vet väldigt lite om.

.

Men av någon anledning slutade jag läsa böcker helt för några år sedan. Jag vet faktiskt inte varför. Det beror inte på tidsbrist, för som pensionär har jag ju massor av fritid. Mycket mer än när jag jobbade heltid, och hade flera hästar och samtidigt hann läsa flera böcker i veckan. Nu har jag massor av tid, men tillbringar alltför mycket av den framför datorn eller TVn.

 

Det beror alltså inte på bristande tid eller möjligheter. Mina bokhyllor är proppfulla, och här och var ligger små högar av böcker, som jag plockat ur hyllan, eller lånat av Gun och Göran, i avsikt att läsa dem senare. Vilket alltså sällan blir av.

Det beror inte heller på dålig syn, för trots min ålder ser jag fortfarande förvånansvärt bra . Jag har opererats för gråstarr på båda ögonen, och vid operationerna fick jag välja om jag ville vara närsynt eller normalsynt. Jag valde att fortsätta vara lätt närsynt, eftersom jag var van vid det och det är skönt att slippa läsglasögon. Jag hade också använt glasögon för avståndsseende sedan många år tillbaka. (Numera använder jag inte ens dessa glasögon längre, eftersom avståndsseendet tydligen förbättras när man blir gammal. Jag ser faktiskt bättre nu än för tio år sedan).

 

Det beror inte på dålig belysning i huset heller, även om man som äldre är mera beroende av bra läsljus. Men jag har massor med lampor överallt, även läslampor. Och jag gillar att kräma på ordentligt i hela huset, särskilt när det är mörkt utomhus.

Svaret är kanske ren intellektuell lättja, som blir allt värre med åren. Jag märker det när jag läser dagstidningar – vilket jag numera oftast gör på datorn. (Veckotidningar har jag däremot slutat helt med, men jag prenumererar fortfarande på ett par månadstidningar, om hundar och trädgård, och dem läser jag förstås, fast utan större entusiasm, och kanske mest av gamla vanan).

Annars blir tidningsläsningen alltså mest på datorn numera. Jag prenumererar digitalt på två svenska dagstidningar plus Washington Post, (den senare för att följa alla dumheter som Donald Trump hittar på. Jag är smått besatt av Trump, och kollar alla notiser om honom, vilka förstås oftast är negativa). Däremot händer det att jag hoppar över långa, seriösa reportage, om ämnen som inte omedelbart intresserar mig. Nyheterna kollar jag dock alltid pliktskyldigast igenom, innan förmiddagens långrunda med hunden.

Men det här är alltså på datorn, och alltså inte riktigt vad jag menar med att ”läsa”. Jag tror det är åtminstone tre år sedan jag senast läste en bok. Och den läste jag inte ens ut. Det var ändå en, visserligen rätt tjock, men lättläst historia, en G.W Persson-bok som hette Linda. Den ligger alltså fortfarande kvar på vardagsrumshyllan, oöppnad sedan minst tre år tillbaka, och med en omslagsflik instucken ungefär i mitten, där jag tydligen la den ifrån mig för gott.

För en vecka sedan bestämde jag mig faktiskt för att ta vid där jag slutade. Det visade sig dock snabbt vara ogörligt, för jag kom inte ihåg ett dugg av handlingen. Jag började alltså från början igen, och tog mig relativt snabbt fram till samma ställe där jag tappat intresset för några år sedan. Sedan blev jag distraherad av annat och glömde bort boken igen. Och på den vägen är det.

Igår kom jag plötsligt ihåg den igen, förmodligen för att den låg på ett väldigt iögonenfallande ställe, precis vid ingången till vardagsrummet. Det blev några sidor igen, sedan var det dags att gå ut med hunden.

Leif GW får ursäkta.
Det är säkert inget fel på hans bok, (bortsett från tjockleken då, kanske).
Det är bara jag som har blivit för gammal och senil för att ens orka ta mig igenom en normal kriminalroman.

Och så är vi förstås inne i ”den undersköna månaden Maj”, och solen skiner…
Kanske gör jag ett nytt försök framöver, om det blir regn...


 
 
Catharina

Catharina

25 maj 2020 19:28

Jag har varit bibliotekarie och jag älskar böcker. Jag läser gärna om böcker. Jag har en bokblogg som heter Bokprinsessan som du gärna får besöka.

http://bokprinsessan

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Viveka Ramstedt - 15 december 2023 10:15

Av Viveka Ramstedt - 29 november 2023 10:03

Jag har lyckars förlora min armbandsklocka ute i snön på morgonpromenaden med hunden, och så här i efterhand har jag svårt att fatta hur det kan ha gått till. Varför jag plötsligt skulle ha haft behov att skala av mig vantarna för att titta på klocka...

Av Viveka Ramstedt - 1 december 2021 16:34

Jag är fortfarande utan bil, och eftersom det är jobbigt att ta bussen till och från affären skjuter jag besöken framför mig så länge som möjligt. Det avgörande är när filmjölken tar slut, vilket händer var nionde dag, och på måndagen, (15.11), var d...

Av Viveka Ramstedt - 15 november 2021 17:21

Det har blivit lite si och så med bloggrapporterna på sistone – det ser ut som jag har tappat bort ett par veckor helt och hållet, och de senaste bloggarna är dessutom feldaterade. Inte för att det spelar så stor roll – det händer inte så...

Av Viveka Ramstedt - 8 november 2021 08:04

Minns i november, den ljuva september, den tid då äpplet faller moget. Grå är november men ljus är september, för den som bara väntar troget. Mörk är december men ljuv är september, då livet är öppet och redoboget. Dofter vi anar och vinden oss manar...

Presentation


Trädgård och hundar upptar en stor del av mitt liv.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2020 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards