Direktlänk till inlägg 19 juli 2021

Veckodagbok 12/7- 18/7, För varmt för att göra något vettigt...

Av Viveka Ramstedt - 19 juli 2021 19:21

Egentligen ska man väl inte klaga på sommarvärmen, för det vore ju betydligt värre med kyla och regn. Ändå leder båda till samma resultat – att man helst håller sig inomhus mitt på dagen, åtminstone vid min ålder. Barnfamiljer älskar förstås det här vädret, och eftersom det sammanfaller med byggsemestern kan folk tillbringa hela dagarna nere vid stranden. Ändå är det förvånansvärt få husvagnar och -bilar nere på campingen i Lövekulle, trots att det borde vara ett hyfsat coronasäkert sätt att semestra.


Men kanske folk är så trötta på isoleringen, att de vågat sig ut i Europa i stället, trots att smittrisken långt ifrån tycks vara över.? Det flaggas fortfarande för nya varianter – förutom de fyra huvudvarianterna alfa, beta, gamma och delta, finns det ytterligare sju varianter av sars-cov-2 som WHO bedömer vara ”av intresse”. De benämns förstås epsilon, zeta, eta, theta, iota, kappa och lambda, och än finns det ju fler bokstäver kvar att använda i det grekiska alfabetet…


Jag trotsade i alla fall till slut smittrisken för att åka in och klippa mig i förra veckan, vilket var ett definitivt lyft i värmen; håret hängde ju långt ner på ryggen innan. Och idag, (torsdag), är Gun inne för att göra samma sak, så vårt vanliga gemensamma glas eftermiddagsvin är därmed inställt. Istället tog jag Nelly med mig ut på spetsen av Johanssons Udde, för mitt första utomhusbad för året, eftersom sommarvärmen kulminerade med 29 grader just på torsdagen.(Normalt blir det bara bad för hunden under Guns och mina gemensamma eftermiddagspromenader till udden, eftersom den mest lättillgängliga viken lite längre in är för dyig och full av vass för att vara attraktiv för människor).


Man får alltså hålla sig inomhus , och om man aktar sig för att öppna dörrar och fönster i onödan under dagtid, kan man faktiskt hålla inomhustemperaturen någorlunda dräglig, även utan luftkonditionering. (Vilket jag förstås inte har i min gamla ombyggda sommarstuga. Vad jag däremot har är ett högt och därmed blåsigt läge, och höga träd runtomkring, som faktiskt skuggar bort det mesta, så hittills har det varit drägligt inomhus). På söndagen blev det också ett visst väderomslag, och även om det även fortsatt är soligt och varmt har medeltemperaturen plötsligt droppat drygt fem grader.


Medan vi svettas i värmen här, är det stor katastrof i norra Tyskland, efter ett skyfall som har lett till omfattande översvämningar, raserade hus och mer än 150 döda. Det här lågtrycket skulle egentligen ha kommit över oss, enligt de tidigare väderleksrapporterna, men av någon anledning valde det en sydligare bana.

 


I veckan kan vi också glädja oss över att Lövekulle Ängar tycks ha räddats från ”storskalig exploatering” genom ett beslut i kommunen – åtminstone tills vidare. Samtidigt pågår dock arbetet med att ta fram ett planprogram för Mjörnstranden, där det fortfarande talas om ca 500 lägenheter. (Det framgår dock inte var i området dessa har tänkts bli placerade, så man kan bara hoppas att det är i anslutning till Sörhaga och Mjörnvallen, snarare än på ängarna).

 

Men eftersom lokala exploatörer samtidigt tar fram egna förslag på hur ängsmarken i Lövekulle ska bebyggas, och nu även har förvärvat det tidigare Pensionat Strandgården är det nog bara en tidsfråga innan nästa storskaliga exploateringsförslag dyker upp i lokalpressen. Det är definitivt olämpligt när byggfirmor med ett påtagligt ekonomiskt vinstintresse får för sig att de ska bedriva planarbete i en kommun, och man kan bara hoppas att kommunen står fast vid beslutet att spara ängarna.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Viveka Ramstedt - 15 december 2023 10:15

Av Viveka Ramstedt - 29 november 2023 10:03

Jag har lyckars förlora min armbandsklocka ute i snön på morgonpromenaden med hunden, och så här i efterhand har jag svårt att fatta hur det kan ha gått till. Varför jag plötsligt skulle ha haft behov att skala av mig vantarna för att titta på klocka...

Av Viveka Ramstedt - 1 december 2021 16:34

Jag är fortfarande utan bil, och eftersom det är jobbigt att ta bussen till och från affären skjuter jag besöken framför mig så länge som möjligt. Det avgörande är när filmjölken tar slut, vilket händer var nionde dag, och på måndagen, (15.11), var d...

Av Viveka Ramstedt - 15 november 2021 17:21

Det har blivit lite si och så med bloggrapporterna på sistone – det ser ut som jag har tappat bort ett par veckor helt och hållet, och de senaste bloggarna är dessutom feldaterade. Inte för att det spelar så stor roll – det händer inte så...

Av Viveka Ramstedt - 8 november 2021 08:04

Minns i november, den ljuva september, den tid då äpplet faller moget. Grå är november men ljus är september, för den som bara väntar troget. Mörk är december men ljuv är september, då livet är öppet och redoboget. Dofter vi anar och vinden oss manar...

Presentation


Trädgård och hundar upptar en stor del av mitt liv.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2021 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards