Alla inlägg den 25 november 2019

Av Viveka Ramstedt - 25 november 2019 12:27

Får ni också en massa "gratiserbjudanden", när ni surfar på internet? Det verkar vimla av skumma firmor, som antingen skickar rena bluffakturor, eller lurar en att klicka på knappar med diverse lockande ebjudanden, villkai sin tur leder till att man plötsligt blir "medlem", och sedan spammas med nya erbjudandet, antingen över e-mejl eller i brevlådan. På sistone verkar det här ofoget ha blivit mer frekvent, och jag misstänker att det kan ha att göra med att jag nyligen fyllt 80, vilket gör mig extra förbannad.



I veckan fick jag två styckenblufferbjudanden, ettvia e-mail, och ett som en ren bluffaktura direkt i brevlådan. Och sedan månader tillbaka har jag försökt avsluta två irriterande konton, som jag lurades in i genom att klicka på en sådan där skum länk.

 

Bluffakturan i brevlådan kom från något som kallade sig Fordonsgaranti Ltd eller Skandinaviska Autogaranti AB. Den var rubricerad"Avtalsfaktura 61121"och innehöll en förtryckt avi på summan 2129:-, utan någon närmare specifikation på vad det handlade om.


Jag tyckte förstås det verkade lite sknmt, och när jag googlade firmanamnet fick jag upp följande info.

"Många svenska bilägare får brev från Svensk Fordonsgaranti med ett erbjudande om att teckna en extra garanti för bilen.
Men brevet är krångligt formulerat och många tolkar det som att de måste betala för att inte riskera att stå helt utan skydd om bilen går sönder.
Svensk Fordonsgaranti har ingenting med bilens fabriksgaranti eller med biltillverkaren att göra, och Konsumentombudsmannen väljer nu att stämma företaget. KO har fått in över 860 anmälningar mot företaget."

 

Tydligen siktar firman mest in sig på bilägare som nyligen har haft sin bil på reparation. Det hade ju inte jag, så just den här bluffakturan var lätt att identiera. Men bara det faktum att jag fick den är oroande, för det kan betyda att bluffirman har utvidgat sina målpunkter till att även omfatta äldre pensionärer.


Bluffmejlet kom från "Undersökningschef# (newsletter@lunevejenhetz.com)", och var betitlat "Vi har goda nyheter? Viveka?"

lune evejenhetz.com

Kära Viveka,

Du deltog för några månader sedan i en undersökning kring telefoni, och därefter skedde en utlottning om fem telefoner bland deltagarna.

Vi kan nu informera dig om att du är bland dessa fem!
Bekräfta nu

Var uppmärksam på att telefonen ges vidare till en ny utvald, om du inte bekräftar genom länken ovan inom två dagar.


Den påstått begränsade tiden är förstås ett knep för att få en att klicka direkt istället för att kolla firman bakom. Och det är ju inte så lätt att komma ihåg ifall man faktiskt deltog i en undersökning för några mänader sedan. Att klicka på länken bör man emellertid akta sig för.

 

Ett annat blufferbjudande, som man bör passa sig för, den här gången via en länk som dyker upp ibland när man surfar, är ett program från en firma som kallar sig Restoro.se.

Det här inte ett virusprogram, utan ett PUP, (Potentially Unwanted Program). Det är alltså inte skadligt för datorn, men väldigt, väldigt irriterande. Det startar med att man luras att klicka på en gratislänk för att scanna datorn mot just virus ochoönskade program. "Gratis"-scanningen resulterar förstås i en lång lista på skumma program, som stås ha smugit sig in i datorn. Men att ta bort dem är förstås inte gratis längre, utan man får istället en länk till att köpa programmet.

 

Om man struntar i att klicka på den länken, blir man inte av med några pengar, men man blir inte heller av med Restoro-programmet, Det ligger kvar i datorn, och poppar upp på ett irriterande sätt så fort man går ut på internet, med små varningsrutor som uppmanar en att omedelbart scanna datorn mot alla andra skumma program, genom att klicka på länken. Programmettycks också vara näst intill omöjligt att avinstallera.Det tog mig fyra försök och två omstarter, innan jag äntligen lyckades få bort det ur datorns programlista.

 

Och här är ytterligare en avsändare, som man bör akta sig för, den här gången från :

Account Manager (contact@plantseight.com)
Även det här programmet skickade en E-mail med rubriken : "Vi har valt dig för att få en smartphone".

I mailet står också bl.a

Coop
Tack för dina inköp 2019

Du väljs ut till vårt pris i vår dragning! Vi har valt dig bland alla våra kunder för att få en smartphone.


Jaså minsann? Märkligt, för jag har aldrig i
hela mitt liv handlat på Coop.…
Men det enda man behöver göra för att delta i blufflotteriet är alltså att klicka på länken - vilket man förstås bör akta sig för.

 

Här kommer ytterligare en bluff, (det är faktiskt för tredje gången jag får den), från Aventura Post GmbH, som den här gången utnyttjar namnet Willy's.
Rubrik
:Viveka, du har just blivit utvald


Du har blivit utvald att vinna presentkort på 10.000 kr hos WILLY´S!


Hej Kund-Nr 92770,
Just nu informerar vi alla möjliga vinnare!

Därför glädjer vi oss över att meddela dig att du är utvald i finaldragningen om
ett presentkort på
10 000 kr till WILLY´S:

1. maria.dahl.eriksson54@telia.se
2. viveka.ramstedt@tele2.se
3. camilla.sunnerbo@gmail.com

Bekräfta först att du ser din e-mail i listan ovanför.
Klicka sedan på länken nedanför och svara på vår 30 sekunders snabbundersökning.










Just de stora matfirmorna utnyttjas tydligen ofta som lockbete, när det inte handlar om smartphones. Nu handlar jag ju varken Coop eller Willys, så dessa var lätta att klassa som bluffmejl. Men om man faktiskt råkar vara kund på någon av firmorna, är det förstås större risk att man trillar dit.

Jag hoppas och tror att varken Coop eller Willy's är delaktiga i de här svindlerierna, och någon borde förmodligen polisanmäla annonserna. Antagligen blir det jag, för det här ofoget börjar verkligen gå mig på nerverna.

 


Jag vet inte om alla som surfar mycket på datorn får sådana här blufferbjudanden, eller om de siktar in sig speciellt på pensionärer. Men eftersom jag har börjat få markant flera i år, efter att jag fyllt 80, misstänker jag att det kan vara det senare, och det gör mig ännu argare. För pensionärer är en extra utsatt grupp, och folk som ägnar sig åt att stjäla från eller lura gamlingar är speciellt motbjudande.

 

Men den firma jag retar mig mest på just nu heter heter Vacker365.se, och det beror på att jag faktiskt lät mig luras av deras "gratiserbjudanden", som bestod i ett par joggingskor från ett känt märke. Jag var dum nog att klicka på länken, och får sedan dess ständiga e-mail och pop-up-annonser på webben om olika fall av "fördelaktiga" erbjudanden. Nu verkar firman nästan enbart handla med kosmetika, och eftersom det är något jag aldrig använder, är de flesta av erbjudandena lätta att motstå för mig.

 

Men den ursprungliga fällan var alltså, att jag var en av tre lyckliga som hade "vunnit" ett par joggingskor.Efter att jag lurats trycka på den länken ombads jag betala 19:- i frakt, vilket ju verkade rimligt eftersom skorna alltså var från ett rätt känt - och dyrt - märke. Men just det var mitt riktiga misstag, eftersom jag var dum nog att betala med mitt kreditkort.


Några skor leverades förstås aldrig.

När jag reklamerade den uteblivnaleveransen efter ett par veckor, fick jag förklaringen att jag inte alls hade vunnit skorna, utan bara var en av tre som vunnit "chansen att delta i ett lotteri om dem". Naturligtvis var det en av de två andra som vunnit det lotteriet, fast jag misstänker att båda de andra, (om de nu ens existerade), fick samma besked som jag. Och när jag kollade min nästa månadsfaktura för kreditkortet upptäckte jag också, att jag tydligen blivit medlem i Vacker.se, (till den facila årsavgiften ca 550:-), och dessutom betalt fullpris för skorna utan att ens veta om det.

 

Fast några skor hade jag naturligtvis ett par veckor senare senare fortfarande inte sett röken av.
Nu blev jag riktigt förbannad, och började med att kräva vartenda öre tillbaka. Men detta var naturligtvis omöjligt, eftersom firmans "policy" var att aldrig återbetala kontanter. Skorna skulle de däremot omedelbart skicka, och de bad om ursäkt för förseningen, som skylldes på julruschen (i början av november)?

 

Det här var alltså dryga två veckor sedan nu, och mejlväxlingen fortsätter. Men några skor har jag fortfarande inte sett till.

Som sagt; klicka aldrig på skumma länkar om gratiserbjudanden.

Presentation


Trädgård och hundar upptar en stor del av mitt liv.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards