Direktlänk till inlägg 21 juli 2020

Veckodagbok 13/7 – 19.7; Efterslåtter och slyröjning

Av Viveka Ramstedt - 21 juli 2020 18:34

Nelly verkar lyckligtvis pigg och normal igen, efter vad det nu var som orsakade den plötsliga hältan förra veckan, och morgonpromenaderna har åter sträckts ut till kring två timmar. Eftersom jag ogärna tar ut bilen i onödan blir promenaderna numera mest begränsade till Bryngenäs och Stadsskogen. Det spelar inte så stor roll, för speciellt Stadsskogen är så stor att man lätt kan hitta olika varianter på en tvåtimmarsrunda. Jag har till och med nästan lyckats gå vilse där ett par gånger. Det finns väldigt många stigar att välja på, och eftersom den delvis kraftigt kuperade terrängen styr sträckningarna är det inte alltid man kommer ut där man förväntade sig.

 

Arvid har bott i långhuset senaste veckan med ett gäng killkompisar. På slutet var det tjejkompisar också, och Niklas och Katrin rapporterade att huset var osedvanligt välstädat när de tog över det igen på fredagskvällen. Kanske säger det något om att de gamla könsrollerna fortfarande lever kvar, åtminstone delvis...

 

Boel och Lennart lär man däremot inte se mycket av i år, eftersom speciellt Lennart tydligen är extremt angelägen att undvika coronasmittan, (som faktiskt fortfarande tycks öka lite i Alingsåstrakten, efter att ha minskat påtagligt i Stockholmsområdet). På torsdagen landade emellertid Amanda med familj från England. Det kanske är lite vågat, eftersom smittspridningen långt ifrån verkar vara över, varken här eller i England, men alla är ju friska, och de ska stanna en dryg vecka.

 

Jag har faktiskt snorat lite själv de senaste veckorna, men förhoppningsvis är det bara en vanlig sommarförkylning, även om jag teoretiskt skulle ha kunnat bli smittad, eftersom jag fortfarande handlar själv en gång i veckan, (på Lidl, som dock är rätt folktomt på mornarna). Jag känner mig åtminstone inte dålig på något annat sätt. Troligen är det de dagliga hundpromenaderna som håller mig frisk och rörlig. Göran har däremot tyvärr blivit sittande på grund av sin yrsel, och det är numera Gun som rastar Castor.

 

Själv ägnar jag mig för tillfället åt efterslåtter och räfsning, och nästan alla kompostrundlar är vid det här laget överfulla. Det är egentligen meningen att vägföreningen ska slå av vägkanterna, men det satt långt inne i år. Jag hade redan gett upp hoppet om dem och hunnit börja med lien den breda remsan längs Ferievägen, när Staffan och Miriam stoppade mig, och sa att föreningen trots allt skulle ta hand om det. Det gjorde de också ett par dagar senare, och det var definitivt hög tid. Till och kommunen har vid det här laget slagit av alla vägkanter plus det nedersta fältet.

 

Det översta fältet har de emellertid lämnat oslaget av någon märklig anledning. Det här stör mig, inte bara för att jag måste vada genom meterhögt högt gräs under dendagliga kvällspromenaden med hunden, utan för att jag misstänker en bakomliggande orsak. Det jag befarar är att de håller på att återgå till de gamla planerna att bebygga fältet, trots att de redovisade alla fälten som grönområde så sent som i den senaste översiktsplanen, som bara är två år gammal.Förmodligen efter påtryckningar från de lokala byggfirmorna, som uppenbarligen helst vill se alla fälten i Lövekulle fullproppade med bostadshus.Enligt en artikel i AT för ett tag sedan, har kommunenhar nämligen preliminärt aviserat planer på en ganska stor bebyggelse i Lövekulle, i förstudierna till en uppdaterad områdesplan. Så pass stor att ett av kommunalråden redan har uttryckt tveksamhet till omfattningen.

 

Min teori är att de, genom att låta fältet förbli oslaget, hoppas på att det ska bli mindre attraktivt för friluftslivet, och därmed minska protesterna mot bebyggelse, som ju hittills varit starka, varje gång liknande förslag tagits upp. Bl.a är ju utsikten frånkrönet i korsningen mellan Lövekullevägen och Fritidsvägen över det triangulära landskapsrummet ner mot sjön närmast ikonisk, och för de flesta passerande vad som verkligen definierar grönområdet Lövekulle. (Förhoppningsvis är jag bara paranoid, men vi lär ju få veta om någon månad, då det nya planprogrammet ska ut på samråd).

 

På fredagen kom alltså Niklas och Katrinfrån Stockholm och hade med sig Arvid tillbaka igen . Bra, för honom kan jag sätta i arbete med att köra tunga skottkärror, något som jag helst vill undvika själv numera. En av uppgifterna kommer definitivt att bli att tömma de äldre lövkomposterna, och det finns gott om svackor att lägga det halvt nerbrutna materialet i. Framför allt är det på nord-och västsidan av dammen, som kanterna behöver jämnas till och håligheter fyllas upp. Men det finns även andra utfyllnads områden, framför allt skogskanten söder om dammen, och partiet uppe vid gränsen mot Putten, som fortfarande är oavslutat.

 

Redan på helgen gav sig emellertid de äldre killarna på det årliga jätteprojektet med att rensa dammbotten från vass och nerfallna grenar. Eftersom de var tre stycken i år jobbade de effektivt, med en man ute i vattnet och se båda andra som mottagare på strandkanten. Ifallna grenar och löv hamnade på en presenning, som sedan släpades till närmaste tillgängliga ringkompost. Uppgiften är både jobbig och ofräsch, eftersom botten utgörs av halvruttna löv och slam ovanpå leran. Men de kunde ju avsluta med att skölja av sig i den riktiga sjön efteråt. Vattentemperaturen är fortfarande dräglig, trots de kalla nätterna under senaste veckan.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Viveka Ramstedt - 15 december 2023 10:15

Av Viveka Ramstedt - 29 november 2023 10:03

Jag har lyckars förlora min armbandsklocka ute i snön på morgonpromenaden med hunden, och så här i efterhand har jag svårt att fatta hur det kan ha gått till. Varför jag plötsligt skulle ha haft behov att skala av mig vantarna för att titta på klocka...

Av Viveka Ramstedt - 1 december 2021 16:34

Jag är fortfarande utan bil, och eftersom det är jobbigt att ta bussen till och från affären skjuter jag besöken framför mig så länge som möjligt. Det avgörande är när filmjölken tar slut, vilket händer var nionde dag, och på måndagen, (15.11), var d...

Av Viveka Ramstedt - 15 november 2021 17:21

Det har blivit lite si och så med bloggrapporterna på sistone – det ser ut som jag har tappat bort ett par veckor helt och hållet, och de senaste bloggarna är dessutom feldaterade. Inte för att det spelar så stor roll – det händer inte så...

Av Viveka Ramstedt - 8 november 2021 08:04

Minns i november, den ljuva september, den tid då äpplet faller moget. Grå är november men ljus är september, för den som bara väntar troget. Mörk är december men ljuv är september, då livet är öppet och redoboget. Dofter vi anar och vinden oss manar...

Presentation


Trädgård och hundar upptar en stor del av mitt liv.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards