Direktlänk till inlägg 8 september 2020

Veckodagbok 31/08 – 06/09; Fortfarande sommarvarmt

Av Viveka Ramstedt - 8 september 2020 07:50

Sommartemperaturerna håller i sig, och vi väntar fortfarande på den där riktiga rotblötan, som ska gå ner djupt och rädda de stora träden. Det finns oroväckande många stora träd på granntomterna, även om både dammtomten och min egen har klarat sig hyggligt hittills, förmodligen för att jag har stödvattnat en del, åtminstone periodvis.

 

Det har skvätt lite grann under nätterna sista veckan, men dagarna har för det mesta varit soliga, så jag har inte blivit blöt en enda gång under hundrundorna. Vilket i och för sig är bra, men i det här läget skulle jag gärna tåla en omgång våta kläder i utbyte för en rejäl rotblöta.

 

Torkan märks påtagligt genom nivån på dammen, där en bra bit av botten vid utloppet låg blottad förra veckan, innan jag vred på kranen för att fylla på med vattenledningsvatten. (Något som man normalt inte ska göra, dels för att undvika slöseri med dricksvatten, men också för att kranvattnet är klorerat, vilket påverkar en del vattenlevande organismer negativt).

 

Just dammutloppet har ocksåvarit målet för den minimala aktivitet på skogstomten som jag orkat med i värmen. Jag ångrar bittert att jag lät Skanskas killar övertala mig att anlägga ett bräddavlopp i det nordligaste hörnet, när vägarna byggdes runt dammen i början av tvåtusentalet. Motivet, enligt dem, var att undvika att dammen skulle svämma över, ut på angränsande vägar, vid kraftiga regn. Problemet har sedan visat sig vara det rakt motsatta. Alldeles för mycket vatten går dagligen ut genom bräddavloppet, och under de senaste årens torrsomrar har vattenståndet varit så lågt under sensommaren, att näckrosbladen står som kabbelekor rätt upp i luften.

 

Under sommarenhar jag därför höjt stödmuren mot dammenvid utloppet med ett par skift, och fyllt upp svackan innanför med i stort sett all halvfärdig lövkompost som fanns tillgänglig i de många ringkomposter som står utspridda i parken och uppe på arbetsytan innanför taxushäcken. Nu har jag slut på kompost, och måste vänta på de nya höstlöven, men eftersom uppfyllnaden kommer att sjunka ihop betydligt efterhand som löven förmultnar, kommer det här partiet inte att bli klart för plantering förrän till våren, (och det är i bästa fall).

 

Synd, för det här är en viktig blickpunkt i dammparken, exponerad från många håll, och omgärdad av två huvudstigar. Nå, det ger mig å andra sidan tid att fundera på vad jag ska plantera här. Det bör vara något spektakulärt, helst med både vacker blomning och sprakande höstfärg. Azaleor skulle kunna vara en möjlighet, några av dem har fin höstfärg, och de har ett ytligt, utbrett rotsystem.

 

Men kanske jag slopar kravet på vårblomning och väljer någon form av japansk lönn, Acer palmatum, istället. Det finns ett stort urval av dessa, rödbladiga och i olika gröna nyanser, både med vanliga lönnblad eller finbladiga, (”dissectum”). Gemensamt för dem alla är att de har spektakulär höstfärg. Jag har alltid gillat japanska lönnar, så det finns redan ett antal av dem på olika ställen i parken, t.ex namnsorten Osakazuki.. Problemet i just det här fallet är att de visserligen vill ha god tillgång på vatten, men även stå väldränerat. Här kommer ju grundvattenståndet att variera med vattenytan i dammen, som åtminstone under långvariga perioder kommer att stå rätt högt, även om överskottet hela tiden rinner ut via utloppet.

 

Jag får nog fundera vidare ett tag, kanske tills höstreorna på plantskolorna börjar. Det var länge sedan jag gick på plantskola, så jag börjar bli lite sugen igen. Det blir förmodligen både en en azalea och en japansk lönn, men kanske lönnen i slutändan hamnar på en annan plats i parken. Det finns fortfarande ett par mellanrum i randplanteringarna som behöver fyllas. Och så har jag ju uppfyllnadsprojektet vid Amandas tomtgräns, som också börjar bli klart för plantering...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Viveka Ramstedt - 15 december 2023 10:15

Av Viveka Ramstedt - 29 november 2023 10:03

Jag har lyckars förlora min armbandsklocka ute i snön på morgonpromenaden med hunden, och så här i efterhand har jag svårt att fatta hur det kan ha gått till. Varför jag plötsligt skulle ha haft behov att skala av mig vantarna för att titta på klocka...

Av Viveka Ramstedt - 1 december 2021 16:34

Jag är fortfarande utan bil, och eftersom det är jobbigt att ta bussen till och från affären skjuter jag besöken framför mig så länge som möjligt. Det avgörande är när filmjölken tar slut, vilket händer var nionde dag, och på måndagen, (15.11), var d...

Av Viveka Ramstedt - 15 november 2021 17:21

Det har blivit lite si och så med bloggrapporterna på sistone – det ser ut som jag har tappat bort ett par veckor helt och hållet, och de senaste bloggarna är dessutom feldaterade. Inte för att det spelar så stor roll – det händer inte så...

Av Viveka Ramstedt - 8 november 2021 08:04

Minns i november, den ljuva september, den tid då äpplet faller moget. Grå är november men ljus är september, för den som bara väntar troget. Mörk är december men ljuv är september, då livet är öppet och redoboget. Dofter vi anar och vinden oss manar...

Presentation


Trädgård och hundar upptar en stor del av mitt liv.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards