Direktlänk till inlägg 21 januari 2021

21.1.2021 Min lillebror dog natten till idag

Av Viveka Ramstedt - 21 januari 2021 15:46

Han var 6 år yngre än jag, och hann fylla 76 så sent som för en dryg vecka sedan. Men även om han har varit sjuk väldigt länge, och vi visste att operationen var riskabel kom det ändå som en total chock för både mig och min syster. En enda ljuspunkt i mörkret är att hans dotter Anna åkte upp på söndagsnatten, så hon var hos honom underde sista dagarna av hans liv

Det är säkert ett par år sedan Ola och jag träffades fysiskt senast, eftersom jag känt mig för virrig i huvudet för att ta mig upp till Östersund på egen hand. Men vi har haft sporadisk telefonkontakt , och han brukadealltid kommentera min veckodagbok, även sent som i förra veckan. Jag fick meddelandet v över min mobil från hans son Johan, när jag var ute på min dagliga promenad med hunden, och det gjorde att det kändes extra orättvist att jag, som är sex år äldre, fortfarande kan gå på dagliga långpromenader.

Att åka upp till Östersund för begravningen känns uteslutet, och jag hade hoppats att han kanske skulle vilja bli begravd på Skogskyrkogården i Alingsås, där ju både mor och far ligger. Men når jag träffade Gun och Göran senare på dagen, fick jag veta att han själv ville att hans aska skulle bli strödd vid Mårten Larsa-tjärnen, som länge har varit favoritmålet för hans fisketurer. Och det känns ju väldigt rätt och riktigt; att få sluta på en plats där man har känt sig lycklig och tillfreds så många gånger i livet.

Sov gott, lillebror, och hoppas att fisken nappar även på den andra sidan

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Viveka Ramstedt - 15 december 2023 10:15

Av Viveka Ramstedt - 29 november 2023 10:03

Jag har lyckars förlora min armbandsklocka ute i snön på morgonpromenaden med hunden, och så här i efterhand har jag svårt att fatta hur det kan ha gått till. Varför jag plötsligt skulle ha haft behov att skala av mig vantarna för att titta på klocka...

Av Viveka Ramstedt - 1 december 2021 16:34

Jag är fortfarande utan bil, och eftersom det är jobbigt att ta bussen till och från affären skjuter jag besöken framför mig så länge som möjligt. Det avgörande är när filmjölken tar slut, vilket händer var nionde dag, och på måndagen, (15.11), var d...

Av Viveka Ramstedt - 15 november 2021 17:21

Det har blivit lite si och så med bloggrapporterna på sistone – det ser ut som jag har tappat bort ett par veckor helt och hållet, och de senaste bloggarna är dessutom feldaterade. Inte för att det spelar så stor roll – det händer inte så...

Av Viveka Ramstedt - 8 november 2021 08:04

Minns i november, den ljuva september, den tid då äpplet faller moget. Grå är november men ljus är september, för den som bara väntar troget. Mörk är december men ljuv är september, då livet är öppet och redoboget. Dofter vi anar och vinden oss manar...

Presentation


Trädgård och hundar upptar en stor del av mitt liv.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards