Direktlänk till inlägg 15 november 2017

Höstfärg

Av Viveka Ramstedt - 15 november 2017 23:31

Det har varit en fantastisk säsong för höstfärg i år, men nu verkar det i stort sett vara slut på fägringen. Bara oxbär och bokar har ännu sina färgade blad kvar; många bokar lär behålla bladen ända till våren, men den guldgula färgen falnar successivt till brunt.

Men här är i alla fall en bild för att påminna om färgprakten.


De japanska lönnarna är bland de mest spektakulära när det gäller höstfärg. Den på bilden är en vanlig Acer japonicum, men det finns många olika namnsorter, med färger som varierar från guldgult till knallrött. Över huvud taget är Ostasien välrepresenterat när det gäller höstfärger. Det börjar tidigt, med Katsura, (Cercidiphyllum japonicum) och Körsbärsbenved, (Euonymus sachalinensis). Båda har läcker höstfärg, men fäller löven rätt tidigt. De lysande röda vingade frukterna på benveden sitter dock var lite längre.


Även vanlig svensk lönn och kanadensisk sockerlönn bjuder på färgprakt, men mest spektakulär är ändå Ullungrönn, (Sorbus 'Dodong'). Många azaleor har också fin höstfärg, framför allt kanske Koreansk azalea (Rh. sclippenbachi) och den vanliga guldazalean (Rh. aureum).

Sen finns det en rad buskar som är ganska intetsägande under större delen av året, men verkligen lyser upp på hösten. Några exempel är Björkspirea, Svartaronia, Häxal och olika Berberis.


Jag väljer ofta buskar efter höstfärg och lövutspring, bådadera är lika viktiga som en vacker blomning. Det finns en plantskola i Stockholm, Zetas, som kvalitetsklassar sina växter efter kriterier som form, bladverk, sundhet, blomning, vacker bark eller fin höstfärg. För att få fyra stjärnor i katalogen måste flera av kriterierna vara uppfyllda. Plantskolan ligger ju lite väl avlägset för min del, men jag brukar använda deras katalog som uppslagsverk, när jag väljer växter.


   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Viveka Ramstedt - 15 december 2023 10:15

Av Viveka Ramstedt - 29 november 2023 10:03

Jag har lyckars förlora min armbandsklocka ute i snön på morgonpromenaden med hunden, och så här i efterhand har jag svårt att fatta hur det kan ha gått till. Varför jag plötsligt skulle ha haft behov att skala av mig vantarna för att titta på klocka...

Av Viveka Ramstedt - 1 december 2021 16:34

Jag är fortfarande utan bil, och eftersom det är jobbigt att ta bussen till och från affären skjuter jag besöken framför mig så länge som möjligt. Det avgörande är när filmjölken tar slut, vilket händer var nionde dag, och på måndagen, (15.11), var d...

Av Viveka Ramstedt - 15 november 2021 17:21

Det har blivit lite si och så med bloggrapporterna på sistone – det ser ut som jag har tappat bort ett par veckor helt och hållet, och de senaste bloggarna är dessutom feldaterade. Inte för att det spelar så stor roll – det händer inte så...

Av Viveka Ramstedt - 8 november 2021 08:04

Minns i november, den ljuva september, den tid då äpplet faller moget. Grå är november men ljus är september, för den som bara väntar troget. Mörk är december men ljuv är september, då livet är öppet och redoboget. Dofter vi anar och vinden oss manar...

Presentation


Trädgård och hundar upptar en stor del av mitt liv.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<<
November 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards